Jesień
za oknem już w pełni. Drzewa gubiące swe liście, z których powstaje żółty
dywan. Coraz krótsze dni i te długaśne wieczory, sprzyjające zaczytaniu. W
październiku wydawcy nie dadzą odpocząć naszym kieszeniom i znów szykuje się potężna
fala smakowitych kąsków. Będziemy musieli rozbić nasze świnki skarbonki,
naruszyć oszczędności, ale obciążyć karty kredytowe, bo będzie co czytać i na
co polować. Dla każdego coś dobrego.
1. Koniec
z Eddym, Edouard Louis, wyd. Pauza.
Źródło: Wydawnictwo Pauza
To powieść bolesna. Taka, która chwyta ze serce i
wyciska łzy z oczu. Mamy tu wszystko to, co potrafi przerazić. Okrucieństwo
prowincji, inność i los odmieńców w grupie rówieśników i pytanie, gdybyśmy
urodzili się w innym miejscu, innymi osobami – to czy udałoby się, wówczas uniknąć
cierpienia związanego z tym kim jesteśmy. To historia młodego chłopaka
pochodzącego z robotniczej rodziny i
mieszkającego w małym miasteczku na południu Francji, który z powodu swego
homoseksualizmu jest nieakceptowany przez lokalną społeczność i prześladowany. Z
całą pewnością o tej powieści opowiem Wam na Literackiej Podróży.
Premiera
7 października
2. Miedziaki,
Colson Whitehead, wyd. Albatros
Źródło: Wydawnictwo Albatros
To kolejna w tym miesiącu typowo jesienna opowieść
przerażająca zawartym w niej okrucieństwem, tym bardziej, że opowiada ona
prawdziwą historię. Tytułowe Miedziaki istniały naprawdę i przez 111 lat
przewinęło się tysiące więźniów, którzy byli tam bici, poniżani i maltretowani.
Akcja tej powieści rozgrywa się na
Florydzie lat 60. XX wieku. Bohaterami jest dwóch młodych chłopaków osadzonych
w zakładzie poprawczym, w którym przechodzą przez prawdziwe piekło i główną ich
winą jest kolor skóry.
Opis
od wydawcy:
Gdy idee ruchu na rzecz praw
obywatelskich docierają wreszcie do Frenchtown, czarnej dzielnicy Tallahassee,
Elwood Curtis postanawia wziąć sobie do serca słowa dr. Martina Luthera Kinga i
nabiera przekonania, że jest „równie dobry jak każdy inny”. Choć rodzice go
porzucili, jego babcia dba, by trzymał się z dala od kłopotów, Elwood jest więc
na dobrej drodze do dostania się do lokalnego college’u dla kolorowych. Ale
kiedy jest się czarnym chłopcem żyjącym we wczesnych latach 60. XX wieku na
amerykańskim Południu, gdzie stosunki społeczne wciąż regulują prawa Jima
Crowa, niewinny błąd może przekreślić nadzieje na świetlaną, a nawet
jakąkolwiek, przyszłość. Elwood zostaje skazany na pobyt w poprawczaku
nazywanym „Miedziakiem” (The Nickel Academy), którego misją jest „fizyczne,
intelektualne i moralne” kształtowanie młodocianych przestępców, tak żeby pod
jego pieczą wyrośli na „uczciwe i honorowe” jednostki. W rzeczywistości
Akademia okazuje się groteskową komnatą grozy, gdzie sadystyczna kadra bije i
wykorzystuje seksualnie uczniów, korupcja i kradzieże są powszechne, a każdy
chłopiec, który odważy się na opór, przepadnie bez wieści.
Premiera 30 października.
3.
Maszyny
takie jak ja, Ian McEwan, wyd. Albatros
Źródło: Wydawnictwo Albatros
To powieść prowokacyjna ale z pewnością nie
nieprawdopodobna. Manifest przeciwko coraz to śmielszym wynalazkom człowieka,
potrafiącym wymknąć się spod kontroli. Akcja tej powieści rozgrywa się w alternatywnej
rzeczywistości Anglii lat 80. XX wieku, kiedy to Wielka Brytania przegrała
walkę z Argentyną o Falklandy, a rząd Margaret Thatcher chwieje się w posadach.
W takich to realiach spotykamy dwoje kochanków, Charliego i Mirandę. On, jak
ognia unika etatowej pracy, lekkoduch pragnący nieustannie dryfować przez
życie. Nie zdaje sobie jednak sprawy, że córka znanego literata mieszkającego
piętro wyżej, skrywa szokujący sekret. W chwili, gdy Charlie otrzymuje olbrzymi
spadek wraz z narzeczoną wszystkie pieniądze inwestują w Adama, który należy do
pierwszej partii syntetycznych ludzi i to właśnie za jego sprawą powstanie
miłosny trójkąt.
Premiera 2 października.
Rok 1620, Maria Owens zostaje oskarżona o czary,
jako karę za to, że odważyła pokochać niewłaściwego człowieka. Kilkaset lat
później w latach 60. XX wieku w Nowym Jorku
Susanna zdaje sobie sprawę, że jej dzieci jest niebezpieczna. Córka, Fanny ma
dar telepatii, a Vincent odkąd zaczął chodzić własnymi ścieżkami, nieustannie
pakuje się w coraz to nowe tarapaty. Od początku więc matka wyznaczyła im sztywne
granice: żadnych wędrówek po nocy w blasku księżyca, konieczność noszenia
odpowiedniego stroju, żadnych podręczników czarnej magii, a przede wszystkim
nie wolno im pod żadnym pozorem zakochać się. W chwili, gdy młodzi wyjadą w
odwiedziny do ciotki w Massachusetts poznają rodzinną tajemnicę i prawdę o nich
samych. Po powrocie do domu na własny sposób podejmują próbę ucieczki przed
wiszącą nad nimi klątwą. Zapowiada się
więc niezwykle ognista miłosna opowieść z elementami magicznymi w tle.
Premiera 16 października.
5. Czarne
słońce, Jakub Żulczyk, wyd. Świat Książki
Źródło: Wydawnictwo Świat Książki
To połączenie thrillera, dystopii, kryminału noir,
powieści drogi, powieści psychologicznej z historią miłosną. Prawdziwy miszmasz.
Żulczyk prowokuje do granic wytrzymałości i zabiera w duchową podróż.
Opis
od wydawcy:
W ojczyźnie przyszłości wrogowie pozbawieni są wszelkich praw. A
wrogiem jest każdy Inny, każdy Obcy. Odgrodzona od dogorywającej Europy,
rządzona przez Ojca Premiera, Wielka Polska nigdy nie zostanie zalana przez
hordy uchodźców, nie będą panoszyć się w niej zdrajcy i degeneraci. Za eliminację odpadów ze społeczeństwa
odpowiedzialny jest Gruz, lider neonazistowskiej bojówki, chodzące wcielenie
absolutnego zła, człowiek mordujący dla samej przyjemności zabijania.
Realizacja kolejnego rządowego zlecenia brutalnie przeorze mu świadomość i zmieni
całe życie.
Premiera 26 października.
6. Czarownice
ze wzgórza, Stacy Halls, wyd. Świat Ksiażki
Źródło: Wydawnictwo Świat Książki
Akcja rozgrywa się w Lancaster w chwili, gdy w
okolicy odbywa się polowanie na czarownice. Kobiety podejrzewa się o uprawianie
czarów, a bycie kobietą stanowi największe zagrożenie. W takiej rzeczywistości
przychodzi żyć głównej bohaterce, Pendle Hill. Po raz kolejny zachodzi w ciążę
i ma nadzieję, że tym razem urodzi dziecko. Gdyż wszystkie wcześniejsze próby
kończyły się u niej poronieniem. W chwili, gdy czyta list lekarza adresowany do
jej męża, że poród może być zagrożeniem dla jej życia, wychodzi z domu i udaje
się na pobliskie wzgórze. Powieść ta jest misternie skonstruowanym portretem
dzielnej kobiety wytrwale walczącej o własne miejsce na ziemi.
Premiera
16 października
7. Znajdź
mnie, André Aciman, wyd. Poradnia K.
Źródło: Wydawnictwo Poradnia K
Wszyscy, którzy czytali „Tamte dni, tamte noce” z
pewnością ucieszą się na wieść o ponownym spotkaniu Elia i Olivera. Tym razem
przenosimy się dwadzieścia lat później po wydarzeniach opisanych w poprzedniej
części. Po raz kolejny więc możemy oczekiwać moc wzruszeń i naprawdę mądrze
opowiedzianej historii o dwóch zagubionych ludziach. U Acimana bowiem nie ma
taniego sentymentalizmy, ale głęboko wchodzi w duszę bohaterów i pokazuje
ludzkie życie, takim jakim jest. A jest ono często bardzo trudne i skomplikowane.
Opis
od wydawcy:
André Aciman ‒ mistrz
intymnych detali i emocjonalnych niuansów, które są materią pożądania, ponownie
przenosi nas w scenerię romansu. Trzy opowiadania, trzej bohaterowie, trzy
zmysłowe opowieści przepełnione erotyzmem, nostalgią i czułością. Samuel, starzejący się profesor filologii
klasycznej jedzie na spotkanie z synem, Eliem, wziętym pianistą. Przypadkowe
spotkanie w pociągu do Rzymu z piękną młodą kobietą odmienia jego życie. Elio
przeprowadza się do Paryża, gdzie nawiązuje udaną relację z niemal o dwie
dekady starszym mężczyzną. Oliver, dziś wykładowca college’u w Nowej Anglii,
mąż i ojciec, planuje długą podróż przez Atlantyk…
Premiera
30 października
8. Białe
róże z Petersburga, Joanna Jax, wyd. Videograf
Joanna Jax jest autorką, której nikomu nie trzeba
przedstawiać. Zachwyca stylem, sposobem opowiadania o wielkiej historii na tle
której rzucone są losy zwykłych ludzi. Za każdym razem wyśmienicie oddaje klimat
epoki i pokazuje życie w czasach wojen takim, jakim było, okrutne i pełne
niebezpieczeństw. Każdego dnia należało walczyć o zachowanie w sobie
człowieczeństwa wobec dziejącego się wokół barbarzyństwa. Mam wrażenie, że tym
razem będzie podobnie.
Opis
od wydawcy:
Schyłek carskiej Rosji. Lena i Aleksander
pochodzą z różnych światów, a ich losy zdają się przesądzone. Dziewczyna,
wychowywana przez ojca alkoholika i brutala, ucieka z domu i tuła się po
niebezpiecznych i ubogich zakątkach Petersburga, by zapewnić byt sobie i
młodszemu bratu. Aleksander pochodzi z bogatej arystokratycznej rodziny i robi
karierę wojskową. Pewnego dnia drogi tych dwojga przecinają się w dramatycznych
okolicznościach, a wybuch rewolucji październikowej zmienia losy nie tylko ich,
ale i całego kraju. Białe róże z Petersburga to opowieść o miłości,
wplątanej w wielką historię i silniejszej od wyznawanych zasad. Kiedy dobro i
zło zamieniają się miejscami, a człowieczeństwo wystawione jest na trudną
próbę, pozostaje wiara, że jedynie miłość może ocalić prawdziwe wartości.
Premiera 24 października.
9. Kasztanowy ludzik, Soren Sveistrup, wyd. W.A.B
Kolejny skandynawski kryminał, tym razem spod pióra
duńskiego autora. Ma on w sobie wszystko to, co lubię w dreszczowcach:
psychopatę siejącego postrach na ulicach miast, brutalne morderstwa i misternie
skonstruowaną zagadkę kryminalną. Zapowiada
się mocna rzecz.
Opis
od wydawcy:
Jeżeli
znalazłeś kasztanowego ludzika, to znaczy, że jest już za późno... Psychopata
terroryzuje Kopenhagę – krwawo morduje swe ofiary, a na miejscach zbrodni
pozostawia ręcznie zrobione kasztanowe ludziki. Policja szybko odkrywa, że
ślady w tajemniczy sposób prowadzą do dziewczynki, która została uznana za
martwą – chodzi o porwaną rok wcześniej córkę minister spraw społecznych. Do
jej zabicia przyznał się pewien mężczyzna, a sprawę uznano za wyjaśnioną.
Tragiczny zbieg okoliczności czy też te dwie sprawy faktycznie łączy coś
mrocznego? Kim jest tajemniczy morderca? By ocalić niewinnych, detektywi muszą
połączyć siły i toczyć walkę z czasem. Ponieważ szaleniec ma misję, która
jeszcze się nie skończyła... Nikt nie jest bezpieczny!
Premiera
2 października
10.
Idealne kłamstwo, Rachel Abbott,
wyd. Filia
Niekwestionowana gwiazda brytyjskiego kryminału
powraca z kolejną powieścią z cyklu o Tomie Douglasie. Jej znak rozpoznawczy to
zbrodnia rozgrywająca się w szerokim aspekcie obyczajowo-psychologicznym. Jest
mrocznie, jest niebezpiecznie, w jej świecie nikomu nie wolno ufać, a wróg
patrzy i kontroluje wszystko.
Opis
od wydawcy:
Wczoraj Scott był martwy. Dzisiaj wrócił. Ale Anna nie wierzy w duchy. Scott był
chłopakiem Anny. Kochała go, ale on zrujnował jej życie. Kiedy umarł, powinna
poczuć wolność, jednak dzisiaj, czternaście lat później – Scott przez radio
grozi, że ujawni jej mroczny sekret. Anna popełniła jeden błąd i teraz
przyjdzie jej za niego słono zapłacić. Scott jest jedyną osobą, która zna
prawdę, ale jakim cudem żyje?
Wkrótce odpowiedzi będzie szukał Tom Douglas. Jednak Anna ucieka w panice: przed mężczyzną, którego kochała, przed mężczyzną, którego śmierć widziała na własne oczy; przed mężczyzną, który powrócił do żywych. I ma tylko tydzień, by go znaleźć i zatrzymać.
Wkrótce odpowiedzi będzie szukał Tom Douglas. Jednak Anna ucieka w panice: przed mężczyzną, którego kochała, przed mężczyzną, którego śmierć widziała na własne oczy; przed mężczyzną, który powrócił do żywych. I ma tylko tydzień, by go znaleźć i zatrzymać.
Premiera
2 października
11.
Balladyna, Max Czornyj, Gaja
Grzegorzewska, Marek Stelar, Robert Małecki, Łukasz Orbitowski, Marcel Woźniak,
Alek Rogoziński, Małgorzata Rogala.
Źródło: Wydawnictwo Filia
Zawsze mam nieco obaw jeśli mówimy o uwspółcześnianiu
klasyków literatury. Patrząc jednak na to zestawienie autorów mających, jakby
na nowo przywołać do życia Balladynę Słowackiego, czuję się spokojny. Wiem, że
znalazła się w dobrych rękach i zapowiada się prawdziwa uczta.
Opis
od wydawcy:
Balladyna ma wiele oblicz. Raz odcina głowę, bo taki ma kaprys;
innym razem potrafi zabić po cichu, a winę zrzucić na kogoś innego. Jest
pełna nienawiści i nie przebiera w środkach w dążeniu do
realizacji swoich planów. Manipuluje, kłamie, oszukuje, zabija. Zło kusi ją od
dziecka. Ma bardzo dobrą pamięć i nie zna litości. Czasem skrywa się pod
innym imieniem. Bella, Beata, B., Sandra, Waleria, a nawet Al Bandyn. Nieważne
jakie imię by przybrała, prędzej czy później da się ją rozpoznać po charakterystycznej
bliźnie na czole. Jednak nie każdy jest
na tyle rozsądny, by zejść jej z drogi. Ośmiu wybitnych polskich autorów
odsłania współczesne oblicze Balladyny!
Premiera
30 października
12.
Sadie,
Courtney Summers, wyd. We need YA
Mam wrażenie, że zapowiada się jedna z bardziej
traumatycznych opowieści. Każdy z nas ma za sobą bolesne wydarzenia, rzeczy o
których woli się zapomnieć a wspomnienia wywołują ból. To jednak właśnie owe
trudności kształtują charakter i sprawiają, ze można stać się po nich
silniejszym. Jednak historia Sadie udowadnia, jak nie wiele potrzeba, aby na
zawsze zniszczyć duszę niewinnego dziecka. To powieść pełna smutku, bólu, z szalejącymi
demonami przeszłości. Ona przeraża i paraliżuje.
Opis
od wydawcy:
Sadie nie ma łatwego życia. Dorastając bez rodziców,
wychowuje swoją siostrę Mattie i choć życie ich nie rozpieszcza, najgorsze
dopiero nadejdzie. Kiedy Mattie zostaje znaleziona martwa, cały świat Sadie się
rozpada. Po nieudanym dochodzeniu policyjnym jest zdeterminowana, aby znaleźć
zabójcę i wymierzyć mu sprawiedliwość. West McCray, który prowadzi audycje
radiowe poświęcone małym, zapomnianym miasteczkom w Ameryce, podsłuchuje
historię Sadie na zapyziałej stacji benzynowej. Dziennikarz wkrótce zaczyna
mieć obsesję na punkcie odnalezienia dziewczyny, która zaginęła w trakcie
poszukiwań mordercy swojej siostry. Nagrywa podcast, w którym relacjonuje, jak podąża
śladami Sadie, starając się odkryć jej losy i odnaleźć ją samą, zanim będzie za
późno.
Premiera 16 października
13.
Koniec samotności, Janusz Leon
Wiśniewski, wyd. Wielka Litera.
Źródło: Wydawnictwo Wielka Litera
Kontynuacja Samotności
w sieci, która już w chwili ukazania się zapowiedzi wywołała nie lada
poruszenie. Tym razem obserwujemy już nowe pokolenie. Kuba i Nadia także poznali
się dzięki Internetowi, ale… będąc w klasztorze. A ich relacja całkowicie różni
się od tej, jaką mają rodzice chłopaka. Losy bohaterów połączy jedna książka, a
historia tych dwojga młodych ludzi nabierze wręcz kryminalnego zabarwienia.
Premiera
2 października
14.
Mr.
Breakfeast, Jonathan Caroll, wyd. Rebis
Zapowiada się przepiękna opowieść o sztuce, miłości,
natchnieniu i o tym dlaczego warto żyć. To historia pełna humory i misternie skonstruowana,
skłaniająca do głębokiej refleksji, więc w sam raz na jesienne wieczory.
Opis
od wydawcy:
Niespełniony
komik Graham Patterson przejeżdża przez zapyziałe miasteczko w Karolinie
Północnej, gdy nagle psuje mu się samochód. Zmuszony czekać dwa dni na naprawę,
zachodzi do salonu tajemniczej tatuażystki. Zachwycony jej kunsztem, postanawia
zrobić sobie tatuaż, który „najmniej mu się podoba”. Nie ma pojęcia, że tym
samym zyskał moc przemieszczania się między równoległymi rzeczywistościami. Od
tej pory życie Grahama Pattersona rozszczepia się na trzy splatające się wersje
jego biografii. Kłopot w tym, że wersje te zaczynają się z sobą mieszać…
Premiera
15 października.
15.
Witchborn. Córka czarownicy,
Nicholas Bowling, wyd. Zielona Sowa.
To pozycja a gatunku young adult, ale z całą
pewnością może również zainteresować nieco starszych czytelników. Historia i
walka o wpływy pokazane w formie powieści fantastycznej. Anglia XVI wieku. Rok 1577.
Na tronie angielskim zasiada Elżbieta Tudor, która wtrąca do więzienia swą
rywalkę do korony, Marię Stuart, matka zaś Alyce oskarżona o czary, zostaje
spalona na stosie. Dziewczyna wprawdzie ucieka z więzienia, a po drodze zabija
łowcę czarownic, jednak rusza za nią pościg. W chwili, gdy odkrywa swe magiczne
umiejętności ściąga na siebie uwagę, tych którzy dążą do zdobycia potężnej siły
politycznej.
Premiera
17 października
16.
Mroczne dzieje Elizabeth
Frankenstein, Kiersten White wyd. Kobiece
Źródło: Wydawnictwo Kobiece
To coś dla wielbicieli Mrocznego Piątku. Klasyczna
opowieść o Frankensteinie opowiedziana
na nowo.
Opis
od wydawcy:
Elizabeth Lavenza jest skazana na marne
życie. Bita i poniżana przez swoją opiekunkę, spędza dzieciństwo w skrajnej
biedzie. Do dnia, w którym zostaje sprzedana rodzinie Frankensteinów.
Ma jedno zadanie – być wierną
przyjaciółką Victora Frankensteina, samotnego, niestabilnego emocjonalnie chłopca.
Mała Elizabeth wie, że musi zrobić wszystko, żeby zapewnić mu rozrywkę – to jej
najlepsza szansa na ucieczkę od nędzy. Wszystko jednak ma swoją cenę.
Z upływem lat niebezpieczny temperament Victora coraz
bardziej ją niepokoi. Gdy chłopak wyjeżdża na studia i nie daje znaku życia,
Elizabeth obawia się, że nie jest już potrzebna rodzinie, i postanawia go
odnaleźć. Nie wie jeszcze, że to początek mrożącej krew w żyłach podróży do
odkrycia mrocznej i szokującej prawdy o jej przyjacielu.
Premiera
30 października
17.
Czara cieni, Frances Hardinge, wyd.
Czarna Owca
To opowieść o władzy i przyjaźni, o sile dziecka
zdolnego pokonać nienormalność świata, w którym przyszło mu żyć.
Opis
od wydawcy:
Dwunastoletnia Zgódka umie bronić się przed duchami,
jednak wskutek pewnego zdarzenia, traci czujność i w jej ciele schronienie
znajduje inna dusza. Duch jest silny, dziki i brutalny, ale może być jej
jedyną ochroną, gdy dziewczynka zostaje wysłana pod opiekę bogatej rodziny
swojego ojca. Kraj jest zagrożony wojną domową, a oni potrzebuję ludzi takich
jak Zgódka do strzeżenia swoich przerażających sekretów. Dziewczynka planuje
ucieczkę i musi zdecydować, co jest gorsze: opętanie czy śmierć.
Premiera 30 października
18.
Psychoza, Robert Bloch, wyd. Vesper
Klasyk grozy
zekranizowany przez mistrza Alfreda Hitchcocka, wydany tym razem w formie
książkowej. Ciekaw jestem, czy i tym razem będzie tak samo straszył, jak na
wielkim ekranie.
Premiera 16 października
19.
Upiór opery,
Gaston Leroux, wyd. Vesper
Kolejna klasyka grozy w
sam raz na jesień. Jest to bowiem jedna z najsłynniejszych powieści gotyckich o
potworze mieszkającym w podziemiach paryskiej opery. Mimo, że historia Erica
była wielokrotnie ekranizowana, to powieść Leroux jest głębsza, bardziej
mroczna, to historia uniwersalna – a takie przecież najlepiej się lubi.
Premiera w październiku.
20.
Boznańska. Non finito, Angelika Kuźniak, Wydawnictwo
Literackie.
Biografia najwybitniejszej
polskiej malarki, obywatelki świata. Autorka przygląda się życiu artystki z
niezwykłą wręcz dociekliwością. To opowieść pełna humoru, napisana przepięknym
językiem opowiadającej o kobiecie niezależnej, znającej swoją wartość,
zmysłowej.
Opis od wydawcy:
Jej portrety intrygowały, niepokoiły,
obnażały duszę malowanej osoby. Nie uznawała banalnego piękna. Charakter,
emocje, uczucia były dla niej ważniejsze niż uroda modeli.
Po Paryżu chodziła w sukni giupiurowej z trenem pełnym falban i plis. Wzbijał się za nią tuman kurzu. Na głowie miała olbrzymi, sinoczarny wał włosów wysoko w kok zaczesanych. Na nim „czarne gniazdo z dżetów i flaneli podpięte wysoko z tyłu kwiatami, spod którego spływały czarne strusie pióra”. Wyglądała jak „posąg wyjęty na chwilę z ciemności piramidy”. Przez trzydzieści lat malowała w pracowni przy Boulevard Montparnasse. Bywali tam m.in. Zofia Stryjeńska, Mela Muter, Wojciech Kossak, Artur Rubinstein. Pojawiała się Maja Berezowska „ze swoimi kochasiami”. W tle kręcił się roller coaster historii: Budowa wieży Eiffla, pierwsza wojna światowa, kryzys gospodarczy, początek drugiej wojny.
Po Paryżu chodziła w sukni giupiurowej z trenem pełnym falban i plis. Wzbijał się za nią tuman kurzu. Na głowie miała olbrzymi, sinoczarny wał włosów wysoko w kok zaczesanych. Na nim „czarne gniazdo z dżetów i flaneli podpięte wysoko z tyłu kwiatami, spod którego spływały czarne strusie pióra”. Wyglądała jak „posąg wyjęty na chwilę z ciemności piramidy”. Przez trzydzieści lat malowała w pracowni przy Boulevard Montparnasse. Bywali tam m.in. Zofia Stryjeńska, Mela Muter, Wojciech Kossak, Artur Rubinstein. Pojawiała się Maja Berezowska „ze swoimi kochasiami”. W tle kręcił się roller coaster historii: Budowa wieży Eiffla, pierwsza wojna światowa, kryzys gospodarczy, początek drugiej wojny.
Premiera 30 października.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz